טוענים את הרכב על הדרך: המדריך המלא לטעינת רכב חשמלי

2 חודשים ago עורך ראשי 0

רכבים חשמליים צוברים תאוצה בשנים האחרונות והטעינה של רכב חשמלי היא חלק בלתי נפרד מחוויית הבעלות על רכב מסוג זה. עם זאת, למרות הפופלאריות שרכבים אלו צברו לאחרונה, עבור רבים זוהי טריטוריה חדשה שמציבה אתגרים ושאלות רבות הנוגעות לסוגי הטעינה, טווח הנסיעה של הרכב החשמלי ועוד. במאמר זה נסקור את כל מה שחשוב לדעת על טעינת הרכב החשמלי – מסוגי התחנות, דרך התהליך עצמו ועד לטיפים לחיסכון בזמן וכסף.

אז בשעה טובה, החלטתם לקנות רכב חשמלי. החלטתם שנמאס לכם מהוצאות הדלק הגבוהות כל שבוע, מזיהום האוויר והטיפולים היקרים. כל היתרונות הללו כמובן ברורים, אך מה שנותר כסימן שאלה אצל מרבית בעלי הרכבים החשמליים הוא מה עושים לגבי הטעינה. מרבית החשמליות כיום בשוק מציעות טווח נסיעה שנע בין 250-400 ק"מ שמאפשרת טעינה יחידה. אבל מה קורה אם רוצים לעשות נסיעה ארוכה מזו, למשל לאילת?
עד לפני שנתיים לערך, התשובה היתה לעצור בדרך במלון, להטעין את הרכב למשך הלילה ולהמשיך בדרך, שכן תחנות הטעינה הציבוריות לא היו יותר מדי נפוצות. אך ככל שיותר רכבים כאלו כובשים את השוק והכביש בסערה לאחרונה, גם מספר עמדות הטעינה הציבוריות גדל בקצב מרשים. כך, תחנות דלק רבות כיום החלו להציע שירותי טעינה לרכבים חשמליים, מה שמקל משמעותית על נהגים ליהנות מהיתרונות של כלי רכב אלה.

סוגי תחנות טעינה ומה חשוב לדעת עליהן

1. תחנת טעינה ביתית (Level 1 ו-Level 2)
אלו תחנות הטעינה הנפוצות ביותר עבור בעלי רכבים חשמליים. תחנות Level 1 מחוברות לשקע רגיל ומטעינות בקצב איטי יותר, בעוד שתחנות Level 2 מאפשרות טעינה מהירה יותר ודורשות התקנה מיוחדת שלרוב מבוצעת על ידי ספק רשמי שנבחר מטעם יבואן הרכב.

2. תחנות טעינה ציבוריות (Level 2 ו-DC Fast Charge)
תחנות אלו ממוקמות במקומות ציבוריים כמו חניונים, מרכזי קניות ותחנות דלק. הן מאפשרות טעינה מהירה יותר מתחנות ביתיות. ברוב תחנות הדלק ניתן למצוא שני סוגים עיקריים של עמדות טעינה חשמלית:

טעינה איטית (AC):
• הספק: עד 22 קילוואט
• זמן טעינה: מספר שעות עד עשרות שעות (תלוי בקיבולת הסוללה)
• יתרונות: זמינות גבוהה, מחיר נמוך יחסית
• חסרונות: זמן טעינה ארוך
לרוב, עמדת טעינה איטית טיפוסית מסומנת בכחול ומתאימה לנהגים שרוצים להטעין את רכבם לאורך זמן, כמו למשל במהלך יום עבודה או קניות.

טעינה מהירה (DC):
תחנות Super-Chargers (DC Fast Charge) – הן תחנות הטעינה המהירות ביותר, המאפשרות להטעין את הסוללה מ-0% ל-80% תוך כ-30 דקות. הן נפוצות פחות אך חיוניות לנסיעות ארוכות. לרוב ההספק של תחנות אלו מגיע עד 150 קילוואט. מדובר בשיטת טעינה שמקצרת את הזמן משמעותית אך אינה זמינה עדיין בכל המקומות ולרוב מחיר טעינה זו גבוה יותר בשוואה לתחנות הטעינה הציבוריות בשיטת AC.
לרוב, עמדת טעינה מהירה מסומנת בדרך כלל בירוק או כתום, ומאפשרת טעינה מהירה ונוחה עבור נהגים שזקוקים להטעין את רכבם במהירות, כמו למשל לפני נסיעה ארוכה.
מרבית יצרניות הרכב ממליצות שלא להשתמש בשיטת טעינה זו לעיתים קרובות, שכן היא שוחקת את הסוללה מהר יותר בשל הטעינה בהספק גבוה ובזמן קצר. עדיף להשתמש בשיטה זו כפתרון לשעת חירום כאשר הסוללה ממש עומדת להתרוקן ואתם בדרכים. בשאר הזמן, עדיף לדבוק בטעינה איטית ומבוקרת.

תהליך הטעינה
טעינת רכב חשמלי היא תהליך פשוט למדי:
1. חיבור הרכב לתחנת הטעינה באמצעות כבל מיוחד.
2. הפעלת התחנה והגדרת זמן או רמת טעינה רצויה.
3. המתנה לסיום הטעינה, בדרך כלל עם תצוגת מידע על השלב והזמן הנותר.
4. ניתוק הרכב מהתחנה לאחר סיום הטעינה.
5. שימו לב: טעינה בטמפרטורות קיצוניות (חום או קור) פוגעת בביצועי הסוללה. מומלץ לטעון את הרכב במקום מוצל בימים חמים.
בתחנות דלק רבות, ניתן כיום לבצע את כל ההגדרות הנ"ל דרך האפליקציה של חברת האנרגיה ולקבל גם תמחור מותאם אישית לפי ההגדרות שבחרתם. בנוסף האפליקציות מציעות גם איתור מהיר של תחנות עם עמדות טעינה ברחבי הארץ ואפשרות תשלום דרכן על הטעינה.

טיפים לחיסכון בתשלום על טעינה
כדי לחסוך בעלויות ובזמן טעינה, כדאי להיצמד למספר כללים:
• העדיפו טעינה ביתית כאשר ניתן על פני תחנות ציבוריות היקרות יותר.
• תכננו את נסיעותיכם ותזמנו טעינות במהלך פעילויות אחרות (עבודה, קניות וכו').
• הטעינו רק כאשר הסוללה נמוכה, ומנגד אל תמתינו עד שתתרוקן לחלוטין או במצב שהיא כמעט מלאה.
• בדקו אופציות לשימוש בעמדות טעינה ציבוריות במסגרת מנוי (כמו למשל חניונים הסמוכים למקומות עבודה), או באמצעות שימוש קבוע באפליקציות לטעינה.

לסיכום, טעינת רכב חשמלי בתחנת דלק הפכה לחלק בלתי נפרד מחוויית הנהיגה החשמלית. עם מספר הולך וגדל של עמדות טעינה זמינות, נהגים יכולים ליהנות מנסיעה חשמלית נוחה ומהירה יותר מאי פעם.
בין אם אתם מחפשים טעינה איטית וזולה או טעינה מהירה שתאפשר לכם להמשיך בדרככם במהירות, תחנות הדלק מציעות מגוון פתרונות טעינה שיתאימו לצרכים שלכם.
עם קצת תכנון ותשומת לב, תוכלו להבטיח שהנסיעה הבאה שלכם ברכב חשמלי תהיה חלקה, יעילה ומהנה.